Sociale context

Jonge kinderen

Kinderen, zo jong als ze zijn, ontmoeten elkaar op het kinderdagverblijf, rollend en kruipend in de ruimte.
Jonge kinderen spelen eerst vooral naast elkaar. Ze willen graag spelen met het speelgoed waar een ander kind net mee speelt. Spelenderwijs leren ze dat het geven en nemen is in het spel. Soms is het leuk, soms even niet. 

Fantasiespel

De oudste peuters ontwikkelen al echt een fantasiespel. Ze spelen graag in de poppenhoek of bouwen samen in de bouwhoek. Samen rennen, samen plezier maken vinden ze heel fijn. Al spelend leren ze van elkaar. Ze maken de eerste afspraken en spelregels binnen het spel. Ook kleine conflictjes horen bij samen spelen. Kinderen kunnen dit soort dingen vaak heel goed zelf oplossen als ze hiervoor de kans krijgen. 

 

Sociale activiteiten

Sociale activiteiten horen er ook bij. Samen in de kring praten over een bepaald onderwerp. Wat zie je allemaal op de plaat? Samen luisteren naar een verhaal, samen dansen, samen een verjaardag of een afscheidsfeestje vieren. En natuurlijk samen eten, een sociale actititeit die dagelijks terugkomt. Tijdens dit soort momenten leren kinderen sociale regels: op je beurt wachten, iemand feliciteren, iemand iets aangeven etc.

Individuele aandacht

Kinderen krijgen waar mogelijk tijdens verzorgingsmomenten en beleidingsmomenten onverdeelde, individuele aandacht. De leidster is er op dat moment alleen voor dat kind. Ze neemt de tijd om echt contact te maken met het kind in alle rust en ontspannenheid, zodat het een-op-een-moment een moment van gezellig samenzijn is. 

 
Deze website is gerealiseerd door Heutink ICT