Creatieve ontwikkeling
Een kind dat zich creatief ontwikkelt, ontwikkelt zich op meerdere ontwikkelingsgebieden tegelijk. Het ontwikkelt naast zijn creativiteit en fantasie, ook zijn fijne motoriek waarbij de oog-hand-coördinatie vaak heel belangrijk is.
Leidsters laten kinderen (met name na de activiteit) taal gebruiken en zelf nadenken en ze gebruiken zelf ook veel taal. "Wat heb je geschilderd? Welke kleuren heb je gebruikt? Vertel eens iets over ..." "Ja, ik zie het. Deze rode is heel groot. Wat in jouw tekening is heel klein?" "O, het lukt niet? En nu?" Het kind wordt uitgedaagd om zelf een oplossing te bedenken.
Het kind doet datgene zelf wat het zelf kan waardoor zijn zelfredzaamheid wordt aangesproken.
Het kind dat zijn verfschort niet dicht krijgt, kan een ander kind vragen om hem te helpen. Dit bevordert tevens het sociale gebeuren onderling.
Door het diverse aanbod aan creatieve materialen en technieken doet een kind allerlei ervaringen op met zijn zintuigen.
Bij het creatieve proces is het proces op zich het belangrijkst, belangrijker dan het uiteindelijke resultaat - het product. Ouders vinden het vaak wel leuk dat een werkje er mooi uitziet, maar wat heb je aan een werkje waarbij de helft door de leidster is gedaan alleen voor "de goedkeuring" van de ouder? Het is belangrijk dat de leidster de ouder hierin meeneemt en hem of haar vertelt waarom procesmatig werken bij (jonge) kinderen belangrijker is dan productgericht.
Peuters die bij ons knippen, knippen om zich de vaardigheid van het knippen eigen te maken. De knipsels mogen ze naderhand weggooien, in een zakje meenemen of opplakken. Deze keuze ligt bij het kind. De leidster kan het kind uiteraard wel een suggestie aan de hand doen.
Voorbeelden van creatieve activiteiten
Tekenen met wasco, kinderpotloden of stiften |
Kleuren |
Schilderen met plakkaatverf |
Plakken |
Prikken |
Schilderen met vingerferf
|
Scheuren |
Nieten |
Schilderen met waterverf
|
Naaien |
Knutselen met kosteloos materiaal |
Stempelen met diverse attributen |
Krijten |
Kleien |
Met een perforator gaatjes maken |
Ervaren met scheerschuim |
Stickers op plakken |
Met brooddeeg |